22. Hooiweg, linksom, zondag 23 juni 2019

Zomaar een ingeving: Laat ik eens een rondje van 15 kilometer proberen. Andere ingeving: Laat ik, in verband met de temperatuur, 's ochtends heel vroeg gaan lopen. Daarom stond ik om 5 uur op en ben ik om kwart voor 6 begonnen met de wandeling.
De totale afstand was 15,4 km; gelopen van 06:45 tot 08:55, dus 2 uur en 10 minuten. 

Ik ben langs het kanaal en de Nieuwe Wetering in de richting van Wijthmen gelopen, maar vóór Wijthmen naar de Wijthmener Plas afgeslagen. Van dáár naar Herfte en tussen de boerderijen de Oude Dalfserweg ingeslagen, zodat ik de spoorlijn naar Hardenberg oversteek. Daarna linksaf, de Hooiweg op, om uiteindelijk over het spoor (naar Meppel) via de Maatgravenweg en Tussen de Verlaten op de Kuyerhuislaan uit te komen.

Het traject tot en met de Nieuwe Weteringkade aan het einde van De Marslanden kende ik al, maar de andere kant van de Nieuwe Wetering was nieuw voor me. De Oudeweg, tussen de Kanaalweg en de Heinoseweg is prachtig, idyllisch. Aan de andere kant van de Heinoseweg liep ik langs een wei met schapen en die hielden me voor een boer, want ze begonnen voltallig te blaten en kwamen mijn richting uit gehobbeld. Van daaraf was het traject over de Hoekserflaan en Hoekserfpad langs de oostkant van de Wijthmenerplas me al bekend. Saillant detail: Het pad loopt langs een gedeelte waar 'ongekleed recreëren' is toegestaan, aldus een bordje. En ja hoor, op zeker moment schrok ik even van besmuikt gegiechel van een man en een vrouw, die zich vlot achter de bosjes aan mijn zicht onttrokken. Ik lachte inwendig, maar de temperatuur van ruim 16 graden, nog stijgend, en de mooie zonnige ochtend leenden zich uitstekend voor naakte recreatie.

Verder was het rustig, zeg maar stil, behoudens het gewemel van vogels en vogeltjes, een luid koekoeksstel, merels en véél laagvliegende zwaluwen.

Herfterlaan en Oude Dalfserweg: behalve de uitgestrektheid aan weerszijden was er niet veel opwindends. Doorsjouwen, dacht ik. En ik sjouwde door. De Hooiweg heeft erg weinig begroeiing hoewel er lage knotwilgen aan de westkant van de weg stonden. Helaas konden die niet voor eventjes aan de andere kant gaan staan. De Maatgravenweg en de Tussen de Verlaten zijn beide ook niet heel bijzonder, afgezien van het heerlijke boerenlandschap om je heen.
Bij de foto's 1-6: 1. Jacobsladder achter Weteringpark. 2. Jacobsladder achter Wipstrikpark. Over het Weteringpad lopend, kon ik de Maan (zie de pijl) nog zien, vlak voordat die door een grote wolk werd opgeslokt. 4. Een stukje van de Oudeweg. 5. Uitzicht vanaf de Oudeweg in zuidoostelijke richting. 6. Blik in oostelijke richting vanaf de Herfterlaan.

Bij de foto's 7-9: 7. Spoorlijn naar Hardenberg, terwijl ik nét ten noorden ervan sta op de Oude Dalfserweg. 8. Vanaf dezelfde plek langs de boerderijen aan de Herfterlaan naar het zuiden gekiekt. 9. Blik naar het zuidwesten vanaf de Hooiweg. De bosrand aan de horizon is die, waarlangs ik in mijn rondje 'De Herfte' over het Ambeltpad struin.

Bij de foto's 10-14: 10. Overgang van het spoor naar Meppel, met in de verte links het Van der Valk Hotel en in het midden de mast van Ikea. 11. Uitzicht over het spoor heen naar het zuidwesten. 12. Vanaf het spoor een blik oostelijk op de Vechtdijk. 13. Een moestuin onder aan de spoordijk. 14. De bosrand van het Ambeltpad, gezien vanaf de Tussende Verlaten.