26. Struinpad en Valkenhorst, zondag 4 augustus 2019

Het leek aanvankelijk een betrekkelijk koele wandeling te worden, maar tijdens de laatste kilometers was de zon prikkenderwijs op mijn rug goed te voelen. Aangezien de vorige wandeling weer 2 weken geleden is, was het hoog nodig om weer wat lui zweet eruit te lopen. Ik wilde bovendien wel eens weten hoe dat Struinpad nou is; ik had tijdens mijn wandeling Hooiweg linksom (nr. 22) aan de zijkant van de weg 'Tussen de Verlaten' nabij Berkum een bordje zien staan met 'Struinpad'. Nadat ik van huis via de Wipstrik en langs Isala naar de Kuyerhuislaan was gegaan ben ik vandaag dat pad ingelopen. Het Struinpad loopt haaks van de weg af de landerijen in en maakt dan een bocht naar rechts, langs een sloot, naar het bruggetje in het Ambeltpad. Over het Ambeltpad liep ik naar het oostelijke deel van de Kuyerhuislaan en over de Helmhorstweg naar de spoorwegovergang in de Herfterlaan. Die heb ik gevolgd tot de spoorwegovergang iets verderop, naar de Valkenbergweg. Die heb ik ook gelopen in de wandeling Valkenhorst (nr. 24). Ik nam het Zalnépad dóór het golfterrein en kwam op de Hoekserflaan uit. Toen linksaf naar de Oudeweg om naar de Nieuwe Weteringkade te komen. Tenslotte van daaraf langs het water naar huis.

Omdat ik mijn zinnen had gezet op het ontdekken van het Struinpad, was het doel niet om een snelheidsrecord neer te zetten. Dit was de zesde ronde qua snelheid. De vierde qua afstand. En misschien wel nummer één of twee qua schoonheid!
 Bij de foto's: 1. Het Struinpad, vanaf de Tussen de Verlaten. 2. Het tweede deel van het Struinpad, langs de sloot richting het Ambeltpad. 3. Blik in zuidoostelijke richting vanaf de Oudeweg nabij de Nieuwe Wetering. 4. Vanaf dezelfde plek in noordwestelijke richting: langs dit water naar huis. 5. De zendmast van datacenter Equinix (Telfordstaat, Zwolle); ik was benieuwd hoe hoog die is. Hij blijkt 154,5 meter hoog te zijn. Ik had al zo'n vermoeden dat hij liggend dwars over de Nieuwe Wetering wel het gebouw aan de overzijde zou kunnen raken. Dat klopt dus ook.
De grijze locatiemarkeringen geven pauzes aan; zowel wanneer ik Runkeeper bewust op pauze zet, als wanneer Runkeeper dat zelf doet wanneer ik stilsta. Op bovenstaand kaartje zie je 13 van die pauzes; de meeste zijn van een moment om een foto te nemen of om een bordje te lezen (zoals dat van het Struinpad). Ik heb één rustpauze genomen van ca. 10 minuten, bij km. 7,55; dat was op de plek waar het golfpark grenst aan het recreatiegebied Wijthmenerplas.