28. Hoog Zuthem III, linksom, dinsdag 27 augustus 2019

Ik had mijn wekker op 4 uur gezet. De weer-app had aangegeven dat het tussen 4 en 7 het koelst zou zijn; ongeveer 19 graden. Om kwart voor 5 liep ik buiten. Dezelfde route als wandeling 25, maar dan linksom, dus vanaf huis via de Assendorperstraat naar Zwolle-Zuid en verder.
Al op de Assendorperstraat werd me duidelijk dat de luchtvochtigheid erg hoog was; niet eerder raakte mijn shirt zó snel doorweekt.
De wandelroute door Zwolle-Zuid, waarvoor ik op 21 juli nog een kaart had gebruikt, wees zich nu vanzelf. Ik liep stevig door, om zo snel mogelijk buiten de bebouwde kom aan de rand van het Zandhovebos te geraken. Daar zou ik nog even van de sterrenhemel kunnen genieten, maar het was eigenlijk al te licht. Over het Marsveld lag al een dikke ochtendnevel. Iets verder, waar het bosgebied dicht langs de Wijheseweg loopt, vergiste ik me in het pad; ik liep niet over het wandelpad, maar over een ruiterpad, 50 meter dichterbij de weg. Dat is lastig lopen en dat heeft me wat vertraagd. Toen ik de Hollewandsweg had bereikt, moest ik even zand en kleine steentjes uit mijn schoenen verwijderen. Vanaf de kruising Hollewandsweg-Wijheseweg werd het wéér mooi: over het land lag een dikke nevel, wat voor een apart sfeertje zorgde. De wandeling over het Aalvangerspad naar de zuidelijke punt van De Marslanden ging soepel. Eenmaal op het pad over de Sekdoornsedijk begon ik mijn voeten te voelen.
Vanaf het punt waar de Sekdoornsedijk op de Nieuwe Weteringkade uitkomt was het nog een dikke 4 kilometer naar huis. Afgezien van de zonsopkomst toen ik eenmaal op het Weteringpad was, geen verdere bijzonderheden. Thuis trof ik wel de boosdoener van mijn branderige rechtervoet: een grote blaar aan de onderkant van mijn hiel.
Bij de foto's: 1. De maansikkel prikte in het ochtendlicht; daaronder een dikke laag ochtendnevel. Foto vanaf het wandelpad aan de zuidkant van het Marsveld. 2 Blik naar het noordwesten op het Aalvangerspad. 3. Na een bocht in het Aalvangerspad was  de gloed van de zon al feller zichtbaar boven de nevel. 4. Onderweg passeer ik een paar wildroosters.
5. Gewoonlijk vormt zich in mijn gedachten dan de Engelse uitspraak van 'wild rooster'; wilde haan. 6. De zon klimt boven het distributiecentrum van Albert Heijn uit.


Allemaal nét geen records. Het was de tweede snelste wandeling tot nu toe. Bovenstaand kaartje is uit Runkeeper, maar door de grote tags zie je van de route niets. Daarom een routekaart met Google Maps gemaakt en hier geplaatst.