41. Dalfsen II, dinsdag 2 maart 2021

In de vorige post van wandeling nummer 40 kon je lezen dat het lopen van mijn sportieve rondjes was vervangen door vele recreatieve wandelingen met mijn lief. Het wandelen zit in de genen en dus blijven we ermee doorgaan. Tussen rondje 39 en 40 zaten 149 dagen. En sinds De Herfte XIII en vandaag zelfs 172 dagen, of ongeveer 5½ maand.

Vandaag moest het er weer van komen. Ook weer zonder potten te breken, maar toch een redelijke 5,5 km/u. Met wat training kan ik vast weer op de 5,7 of 5,8 per uur komen, ofwel een tempo net boven de 10 minuten per kilometer. Vandaag heb ik toch weer lekker 900 calorieën verbrand.

Mijn 41 rondjes gingen over totaal 400 kilometer. Mijn huidige wandelschoenen geven goede steun en zorgen voor het wegblijven van blaren.

Ik begon met een tippel naar het station, waar ik de trein naar Dalfsen pakte. Net als wandeing 30 ging deze langs de Zuidelijke Vechtdijk en via de Maatgravenweg/Tussen de Verlaten en het Isala ziekenhuis terug naar huis.

De RUST onderweg... Dat is zoiets héérlijks. Tot aan de Koepelallee was het alléén maar stilte, vogels en mijn voetstappen. Op de Koepelallee de hoeve Boerhoes gepasseerd, waar twee ooievaars op hun nest zaten en de wei bevolkt werd door Galloway-runderen. Daar ongeveer is ook het fietspad dwars over de Vechtdijk naar de vistrappen in de Vecht; je kunt ze niet zien, maar toen mijn lief en ik daar onlangs waren en vanaf de andere kant de dijkovergang hadden gelopen, realiseerde ik me ineens mijn eerdere wandeling van Dalfsen over deze Koepelallee.

Daarna ging het snel. Ook al lijkt het pad vanaf de Westerallee (waar de Koepelallee eindigt) langs het Vitens drinkwaterproductiebedrijf Vechterweerd, tot aan de spoorbrug in de Maatgravenweg een onafzienbaar eind, toch ging dat juist erg voorspoedig. Ook het laatste stuk, over de Maatgravenweg richting Isala en van Isala naar huis, ging verbazend snel.

Er was echt weinig verkeer. De kalmte en betrekkelijke stilte die je dan ervaart zijn grandioos. Dan kun je je je laten afleiden door het landschap, de begroeiing, de vogels en andere dieren en de temperatuur. Het was ongeveer 12 graden, bijzonder aangenaam en voor een deel van de wandeling zelfs aan de warme kant.


Bij de foto's: 1. Rotonde bij het station Dalfsen. 2. Het eerste deel Zuidelijke Vechtdijk. 3. Pauze op de dijk, waar ik ook 15 sept. 2019 zat (wandeling 30). 4. De ooievaars van Boerhoes. 5. en 6. De Galloway-runderen van Boerhoes. 7. Het fietspad/dijkovergang naar de vistrappen. 8. De Vechtdijk tussen de Koepelallee en de spoorbrug. 9. De spoorbrug over de Vecht van de trein naar Meppel.