45. Dalfsen III, dinsdag 21 september 2021

Een prachtige dag, precies geknipt voor een wandeling. Met mijn wandelkloffie aan liep ik naar het station, 1300 meter (klein kwartiertje), om de trein naar Dalfsen te nemen. Ik nam plaats in de trein helemaal aan de voorkant. De deur naar de cabine stond open en er was een machinist aanwezig. Kort praatje gemaakt en een foto door de voorruit, uitkijkend op het spoor naar Dalfsen.

Ik kon onderweg zien dat het (nieuwe) fietspad in het Weteringpad onder het spoor door nog niet was opengesteld. Dat stukje hoort in mijn wandelingen die verder langs de Wetering gaan. Ook de brug naast de spoorbrug over de Wetering, om vanaf het Weteringpad naar de Ceintuurbaan te wandelen, was nog dicht.

Vervolgens gleden we haast onmerkbaar door de 'dive-under' nabij Herfte. Kijk voor informatie over de dive-under op de pagina 'Onderweg'.

Het ritje was kort en soepel. Ik stapte uit op station Dalfsen, vervolgens van daar in westelijke richting via de Poppenallee naar de Zuidelijke Vechtdijk. Ik heb mijn best gedaan op er een flink tempo in te houden, aangezien het een fikse 12 kilometer zou worden. Onderweg zag ik allerlei insecten, slakken, schapen, reigers, zwanen, roofvogels, Galloway runderen en gewoon melkvee. Natuurlijk ook de uiterwaarden van de Vecht, de boerderijen, de kleine watertjes in de uiterwaarden en het verkeer van achter me en tegenliggers (die ik indien mogelijk altijd met een 'hallo' of 'goeiedag' groet).

Ik heb drie keer gepauzeerd, na 3 km, 7 km en 10 km. Toen ik vlak bij Isala was dacht ik dat de laatste twee kilometer me zwaar zouden vallen, maar toen ik er nog eens over nadacht, was ik eigenlijk alweer thuis.

Kijk voor kleine recente updates ook op de andere pagina's van dit blog.


Bij de foto's: 1. Door de cockpit van de machinist loeren. 2. Het idyllische stationnetje van Dalfsen met een oergezellige lunchroom erin; ze hebben een mooie kaart! 3. De Zuidelijke Vechtdijk, nog aan de Dalfser kant. 4. Uiterwaard van de Vecht, vlak bij de plek waar foto 3 is genomen. 5. De eerste stop na 3 kilometer, uitkijkend over de uiterwaarden en watertjes. 6. Het lange dijktraject tussen het gebouw van Vitens Vechterweerd en de Hooiweg. 7. Uitzicht pal zuid vanaf de Vechtdijk nabij de Hooiweg. De wilgen van de Hooiweg zijn goed te zien. Tegen de bosrand daarachter loopt het Ambeltpad en voorbij de bossen kun je met enige moeite (op de rechter helft van de foto, ongeveer in het midden) de grote zendmast zien staan van het Equinix datacenter aan de Telfordstraat. Vanaf deze plek de andere kant op kijkend zie je op foto 8 de spoorovergang van de trein naar Meppel. Daarachter liep ik de Maatgravenweg en Tussen de Verlaten af naar naar de Kuijerhuislaan en Roodhuizerpad, om via Isala verder naar huis te wandelen.