44. De Herfte XVI rechtsom, woensdag 1 september 2021

Een buitenkansje: een geplande afspraak ging niet door en toen heb ik maar de stoute... heu, wandel-schoenen aangetrokken. In mijn hoofd het standaard rondje van 10 kilometer. Het is in zijn geheel erg voorspoedig gegaan met een snelheid van 5,63 km/u (tempo 10:40) en zonder fysieke narigheid. Mijn voetzolen waren wat branderig aan het eind, maar ik heb geen blaren gelopen. Ook had ik geen kramp in spieren of het gevoel dat ergens een pees niet op zijn plek zat.

De vorige wandeling was 111 dagen geleden, op 13 mei. Dat maakt, dat ik wel vermoeid was aan het einde van dit rondje.

Uiteindelijk was het rondje korter dan gewoonlijk, namelijk 9,9 kilometer i.p.v. normaal 10,3. De reden is, dat het pad aan de oostkant van de spoorwerken nabij Herfte is afgesloten, maar de (tijdelijke) asfaltweg langs de bouwplaats toegankelijk was. Dat scheelt dus zo'n 400 meter.

De bruggen over de Ceintuurbaan en de Wetering, aan de Westkant van het spoor, waren nog steeds niet open. Daarom ben in honderd meter verder westelijk de Ceintuurbaan overgestoken en wist ik een clandestiene toegang tot de brug over de Wetering te vinden.

Wat de werkzaamheden aan het spoor betreft: De dive-under is gereed, sporen zijn aangesloten en de trein naar en van Dalfsen rijdt er nu doorheen. Het pad, dat ik voorheen volgde aan de oostkant van de bouwplaats, is weggegraven. De bouwplaats wordt afgebroken, spullen opgeruimd en landschapsdetails gerestaureerd. Die afrondende werkzaamheden zullen nog een tijd in beslag nemen.

Al met al een vermakelijke 2 uurtjes.


Bij de foto's: 1. Bij de boerderij aan de Roodhuizerweg achter Isala. 2. Begin van het Ambeltpad. 3. Uitzicht vanaf het Ambeltpad richting Berkum. 4. Ambeltpad halverwege. 5. Spoorovergang bij Ambeltpad/Sorghvlietweg. 6. Op de (nieuwe) loop- en fietsbrug over de dive-under, gezien richting Dalfsen. 7. De asfaltweg naast de bouwplaats. 8. Loop- en fietsbrug over de Wetering; aan de verre zijde is die afgesloten, maar kon ik over een hek klimmen. 9. Begin van het Weteringpad voor de laatste 2 kilometer naar huis. 10. En weer thuis!